Blog: Rutger IJntema, mede-oprichter Innovatie Platform Fysiotherapie en onderzoeker Hogeschool Utrecht
Recent heb ik onderzoek verricht onder fysiotherapie-organisaties naar de belangrijkste succescriteria. Anders gezegd: Hoe kan het dat de ene fysiotherapie-organisatie beter in staat is om te innoveren en succesvol te ondernemen dan de ander? In mijn vorige blog heb ik mijn globale bevindingen op dit vlak gedeeld. Deze keer ga ik in op het belang van een goede strategie en toekomstbeeld als succescriteria.
Toeval of bewuste keuze
Wanneer een fysiotherapie-organisatie innoveert kun je denken aan het aanschaffen van nieuwe apparatuur, het bieden van een nieuwe interventie of toepassing van e-health. Ook aan het vernieuwen van processen, zoals een patiënt aanmeldproces of een betalingsproces. Een interessante vraag hierbij is of een fysiotherapie innovatie er dan één is die toevallig voorbij komt en wordt opgepakt, of dat dit een bewuste keuze is binnen een al langer bestaand groter plan? Ofwel, is er een lange termijn strategie die past bij de innovatie van de fysiotherapie-organisatie? Of wordt gekozen voor de korte klap en het grijpen van kansen op korte termijn?
Innovatie onderdeel van de strategie
Strategie is een plan waarin lange termijn doelen en acties zijn benoemd. Hierbij hoort bijvoorbeeld het langdurig onderhouden van een duurzame patiënt-therapeut relatie. Dit is zeker in de eerstelijns zorg een belangrijk aandachtspunt. Wat biedt een fysiotherapie-organisatie een bepaalde groep patiënten op de langere termijn? Kan een fysiotherapie-organisatie voorspellen welke vragen deze patiëntgroep heeft over een jaar en over een paar jaar? Met strategie wordt ook bedoeld het voorspellen welke kant de gezondheidszorg opgaat en welke scenario’s er zich mogelijk gaan afspelen.
Duidelijk strategie belangrijk fundament
Met een strategie kan een fysiotherapie-organisatie gedreven vanuit een eigen missie en visie zijn positionering, doelen, managementstijl, het team en dagelijkse activiteiten evalueren en bijstellen. Ook kan een fysiotherapie-organisatie in het verlengde van zijn strategie proberen zijn omgeving te beïnvloeden, zodat de kans dat deze strategie op termijn wordt gerealiseerd zo groot mogelijk wordt. Een voorbeeld hiervan is het meedoen aan politieke of beroepsinhoudelijke beleidsontwikkeling en het structureel en duurzaam aandacht besteden aan het beïnvloeden van belangrijke samenwerkingspartners.
Fysiotherapie innovatie onderdeel van strategisch plan
Het is misschien niet verrassend, maar succesvolle fysiotherapie-organisaties lijken meer bezig te zijn met het nadenken over de toekomst dan minder succesvolle fysiotherapie-organisaties. Daarnaast lijken ze ook veel breder naar de toekomst te kijken, zoals bijvoorbeeld demografische ontwikkelingen, paramedisch samenwerken, samenwerking met bedrijven of het op tijd betrekken van de lokale politiek bij toekomstige plannen. Ook proberen ze innovatie ideeën eerder en vaker dan andere fysiotherapie-organisaties uit voordat ze nieuwe apparatuur, nieuwe interventies of e-health gaan toepassen. Fysiotherapie innovatie komt dan niet meer toevallig voorbij. Nee het is een bewuste keuze die past binnen een al veel langer bestaand strategisch plan.
*Het onderzoek is gedaan vanuit Rutger IJntema zijn functie als onderzoeker bij de Hogeschool Utrecht in samenwerking met het UMC Utrecht en de Vrije Universiteit Amsterdam.