Het zorgverzekeraars inkoopbeleid voor 2022 is alweer een kleine maand geleden bekend gemaakt. Het IPF wil een platform bieden waar voor fysiotherapie-organisaties innovatieve ideeën kunnen inbrengen en waar de matchmaking plaatsvindt tussen innovatie partners om tot een goede innovatie te komen. Wij zijn ons er terdege van bewust dat hier natuurlijk ook ruimte voor moet zijn binnen de organisatie, zowel financieel als qua tijd.
Innoveren is moeilijk door strakke contractafspraken
In de huidige gezondheidszorg markt is innoveren moeilijk omdat de fysiotherapie-organisatie strakke contractafspraken heeft met zorgverzekeraars. Daarvoor dient een behoorlijk aantal contracteisen gehaald te worden. Door financiering in de vorm van ‘fee for service” (per behandeling betaald) is een fysiotherapie-organisatie ingericht om productie te draaien. Dit nodigt niet uit om innovaties te bedenken, ontwikkelen, implementeren vanwege het simpele feit dat beloning plaatsvindt op basis van efficiëntie en nauwelijks op basis van innovatie.
Nieuwe inkoopbeleid van zorgverzekeraars biedt meer ruimte voor innovatie
Kijkend naar het nieuwe inkoopbeleid van de vier grote zorgverzekeraars, zien wij hier een positieve verschuiving in komen. Een voorbeeld in de gezondheidszorgmarkt waar wel ruimte is om innovaties een plek te geven is binnen de “bundled payment” modellen, waar fysiotherapiepraktijken een vaste prijs per klachtengroep krijgen . Bijvoorbeeld, aspecifieke lage rug, nek en schouder. Zorg1 en Fysiotopics zijn organisaties die ervaring hebben met deze vorm van financiering. Andere vormen van financiering zijn contractvrij werken, gelden uit de wet maatschappelijke ondersteuning, preventiegelden en commerciële contracten met bedrijven.
Frisse blik kijken naar contracteren
Doordat een fysiotherapiepraktijk minder gebonden is aan een contract om productie te maken, is er meer ruimte om naast ontwikkeling van goede vakinhoud ook de context en organisatie rond de behandeling te optimaliseren. Het zou mooi zijn wanneer fysiotherapiepraktijken en zorgverzekeraars gezamenlijk met een frisse blik gaan kijken naar contracteren, waarbij er meer ruimte komt voor innovaties vanuit de praktijken zelf. Recent onderzoek onder praktijkhouders suggereert dat fysiotherapie-organisaties die zich richten op constante verandering en business model vernieuwing de meeste kans van slagen hebben om in de toekomst succesvol te zijn.
Innovaties vaak betrekking op integrale aanpak
Wat opvalt is dat de innovaties die binnen de IPF Matchmaking omgeving worden ingebracht gericht zijn op een integrale aanpak van zowel vakinhoudelijke vernieuwing als vernieuwing van de fysiotherapie-organisatie zelf, de context en financieringsmodellen. Kortom er is sprake van “Business Model Innovatie”.
Een mooi voorbeeld is de ontwikkeling rond de GLI die vaak in samenspraak met huisartsen, diëtisten, leefstijlcoaches en fysiotherapeuten worden opgezet. Hierbij wordt extra aandacht gegeven aan de vakinhoudelijke samenwerking en afstemming. Maar er is er op voorhand minder aandacht voor de financiering, het rendement en de juiste inrichting van de processen en systemen om tot een integrale dienstverlening te komen.
Kortom: Alle grote zorgverzekeraars hebben innovatie op de agenda staan; vanuit het IPF stimuleren we praktijken om niet alleen vanuit de vakinhoud te innoveren maar juist ook de organisatie mee te nemen in de innovatie. Vakinhoud gaat altijd samen met een goed ingerichte organisatie met competente professionals die zijn afgestemd op de lokale omgeving (bijvoorbeeld wijk of regio). Het IPF heeft een IPF Uitgebreide test ontwikkeld waarmee je kunt ontdekken of je fysiotherapie-organisatie ‘innovation ready’ is om vernieuwing integraal op te pakken.
Voor vragen mail/bel ons om dit verder met jouw organisatie in kaart te brengen.