Inspirerend verhaal van Kris Ubink, productmarketeer en business developer bij Intramed
Intramed is IPF partner vanaf het eerste uur. Als organisatie vinden zij het belangrijk dat innovaties binnen de zorg onderzocht worden. Dat er bekeken wordt wat haalbaar is en wat niet. Daarom zijn zij een groot supporter van het IPF. Recent heeft Intramed twee nieuwe projecten aan de IPF matchmaking omgeving toegevoegd. Kris Ubink, productmarketeer en business developer bij Intramed: “We werken binnen Intramed ‘user-centric’. Dat betekent dat we de gebruiker centraal stellen. Ons doel is om de software zo gebruiksvriendelijk en toekomstbestendig mogelijk te maken. We zoeken praktijken die open staan voor veranderingen en aan onze pilotgroep en denktank willen deelnemen.”
Waarom is Intramed IPF partner?
“Als organisatie vinden wij het belangrijk dat innovaties binnen de zorg onderzocht worden. Dat er bekeken wordt wat haalbaar is en wat niet. Daar is een actief platform zoals IPF heel geschikt voor. Wij proberen dat op onze manier te doen binnen onze software. Wat houdt onze klanten bezig, wat willen zij? Wat zijn de trends in de verschillende beroepsgroepen en hoe sluit ons product daar zo goed mogelijk op aan? Dat zijn vragen waar ik mij mee bezighoud binnen Intramed. Het is dan heel fijn als er een podium beschikbaar is waar wij deze vraagstukken kunnen neerleggen bij vooruitstrevende praktijken.”
Welke projecten biedt Intramed aan in de IPF matchmaking omgeving?
“Op dit moment hebben wij twee projecten in de IPF matchmaking omgeving staan. Het eerste project betreft een pilot voor het optimaliseren van ons nieuwe softwarepakket genaamd Intramed nxt. Het andere project gaat over het declareren binnen Intramed nxt. We gaan kijken hoe we een beduidende verbeterslag kunnen maken binnen het declaratiesysteem, zodat er zo min mogelijk fouten gemaakt kunnen worden. Een systeem dat als het ware met de therapeut meedenkt zodat het bijna onmogelijk wordt om een foutieve declaratie naar de zorgverzekeraar te sturen.”
“We willen volledig ‘user-centric’ werken, dus de gebruiker centraal stellen. Daarom betrekken we in onze trajecten gebruikers er actief bij. Hiervoor zoeken wij de samenwerking met onze partner IPF om via de matchmaking omgeving praktijken de gelegenheid te geven om mee te denken, uit te testen en mee te beslissen. Voor Intramed nxt zoeken we deelnemers voor onze pilotgroep en voor ons ‘next-level’ declaratiesysteem zoeken we deelnemers voor een zogenaamde denktank.”
Wat houdt het project Intramed nxt in?
“Het traject ‘Intramed nxt’ loopt al. In dit traject kijken we hoe we onze software zo gebruiksvriendelijk en toekomstbestendig mogelijk kunnen maken. Intramed nxt komt er visueel mooier uit te zien en daarnaast wordt het veel intuïtiever. Bij elke ontwikkelkeuze die we maken, is de gebruiksvriendelijkheid onze eerste prioriteit. We hebben daarvoor een aantal doelstellingen geformuleerd, zodat je met weinig kennis van het softwarepakket toch in staat bent om er alles uit te halen wat er in zit zonder dat het je te veel tijd kost.”
Werkwijze pilotgroep
“We hebben momenteel tien deelnemers in onze pilotgroep en in maart 2022 willen wij er een vijftiental praktijken aan toevoegen. Het doel van de pilot is dat praktijken aan de hand van enkele opdrachten gaan testen hoe de functionaliteiten van het pakket werken. Er worden in eerste instantie twee therapeuten uit de praktijk aangesloten op Intramed nxt. De opdrachten betreffen het dagelijks werk van de fysiotherapeut: nieuwe patiënt toevoegen, afspraak inplannen, een patiënt opzoeken in je patiëntenlijst, toevoegen van behandelepisode, sessiejournaal invullen, etcetera. Voordat een praktijk het uit gaat testen, maken we eerst een afspraak voor een demonstratie waarin we laten zien wat er in het pakket aanwezig is. Tijdens de pilotfase kan men gebruik maken van een apart telefoonnummer voor de helpdesk, zodat vragen rondom Intramed nxt direct beantwoord kunnen worden. We hebben het zo ingericht dat je te allen tijde kunt switchen naar het oude pakket, mocht dat nodig zijn.”
“Praktijken kunnen aan de hand van onze vragenlijsten de door ons opgestelde criteria toetsen. Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld de performance/snelheid van het systeem tot aan de beoordeling van de verschillende functionaliteiten die erin zitten. Op al die punten moeten we van de klanten een ruime voldoende krijgen voordat we verder gaan met uitbreiden en nieuwe zaken toevoegen. Praktijken kunnen het dus gewoon uittesten tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Voor ons is het heel belangrijk dat praktijken hun ervaring met ons delen.”
Wat houdt de denktank in met betrekking tot het declaratiesysteem?
“Het ontwikkelen van een ‘meedenkend’ declaratiesysteem zit nog in de eerste fase van de ontwikkeling. Dat betekent dat we aan de hand van interne sessies gaan kijken wat de meest voorkomende wensen zijn op dit gebied. Tegelijkertijd zoeken we praktijken die met ons mee willen denken hoe we dat declaratieproces kunnen vereenvoudigen en hoe het er idealiter uit moet komen te zien. We hebben inmiddels een aantal praktijken benaderd om verkennende gesprekken mee te voeren, bij wie wij mogen meekijken hoe ze het nu doen en waar ze tegenaan lopen in de praktijk. In de matchmaking omgeving hopen we nog een vijftal praktijken te vinden die met ons willen meedenken. In de matchmaking omgeving werkt het zo dat als een praktijk zich aanmeldt, het IPF kijkt of de praktijk geschikt is voor deelname. Praktijken moeten er bij passen. Mijns inziens staan de praktijken die aangesloten zijn bij IPF open voor veranderingen, dus dat komt denk ik wel goed.”
“De uitdrukking ‘schoenmaker hou je bij je leest’ is niet van toepassing op ons. Wij kijken graag verder.”
Wat zien jullie verder aan belangrijke ontwikkelingen in de markt? Hoe gaat Intramed hiermee om?
“Uiteindelijk denken wij dat het heel belangrijk is dat praktijken open staan voor innovaties. Het huidige financieringssysteem is niet houdbaar en de zorgkosten blijven de pan uitrijzen. Wij geloven dan ook heel erg in innovatieve oplossingen. We zijn bijvoorbeeld de samenwerking aangegaan met the HealthTrain omdat we geloven in het blended werken, dat met MijnZorgApp (onderdeel van the HealthTrain) mogelijk wordt gemaakt. Dat is echt een innovatie waar wij achter staan en dat hebben we opgenomen in ons softwarepakket. Wij bieden dit nu zelfs gratis aan. Dus als je bij ons Intramed Compleet afneemt, krijg je MijnZorgApp er kosteloos bij. Soms horen we wel eens terug: schoenmaker hou je bij je leest, maar wij vinden het belangrijk om praktijken met meer te ondersteunen dan alleen het leveren van een stukje software.”