“Niet innoveren om te innoveren!”
Eva Luijkx-Koedoot, mede-praktijkeigenaar Dynamico
Een welbekende naam in de fysiotherapie en een enorm inspirerende en doortastende ondernemer is Eva Luijkx-Koedoot, mede-praktijkeigenaar van Dynamico. In 10 jaar tijd heeft Eva het samen met haar compagnon voor elkaar gekregen om de praktijk te laten groeien naar drie fysiotherapie vestigingen, een groot trainingscentrum en een team van 40 medewerkers, waarvan 20 grotendeels master geschoolde fysiotherapeuten. Volgens eigen zeggen ligt het succes van de praktijk vooral in de betrokkenheid en het samenspel binnen het team. “Het morgen nog beter willen doen dan vandaag, zit zo diep geworteld in het DNA onze praktijk. We doen het met elkaar en willen elkaar altijd naar een hoger niveau tillen!, geeft Eva aan.
Definitie kwaliteit binnen de fysiotherapie
“De definitie van kwaliteit bestaat uit een aantal onderdelen. Primair gaat het erom dat de zorg die je biedt aan je cliënten op hoog niveau is. Verder vind ik dat kwaliteit ook draait om eenduidige communicatie naar cliënten en andere zorgverleners. Als derde pijler is kwaliteit voor mij de meest evidente behandeling geven waar je cliënt achterstaat en waar je kritisch blijft kijken naar je eigen handelen zowel binnen als buiten de muren van de praktijk.”
Kwaliteit binnen Dynamico
“Wij geloven heel erg in het onderscheid maken op kennisniveau. Onze praktijk investeert veel in opleidingen en trainingen. Dat de vakinhoudelijke kennis volledig en actueel is, dat is binnen onze praktijk een basisprincipe. Wij zijn ervan overtuigd dat mensen steeds meer geholpen willen worden door een specialist in plaats van door een generalist. Zeker als het gaat om meer complexe aandoeningen. De verdienste zit hem niet in de vergoeding per behandeling, maar in het marktaandeel wat wij met deze visie opbouwen.”
“De combinatie van klinisch redeneren, analytisch denken en de beste wetenschappelijke evidentie, maken dat je je echt kunt onderscheiden als een kwalitatief goede fysiotherapeut.”
“Een cliënt kan niet beoordelen wat de juiste invulling is voor de behandeling van zijn of haar klacht. Net als dat ik niet kan beoordelen of mijn accountant alle juiste stappen neemt in het proces. Echter mijn accountant kan mij wel meenemen in het proces en het doel helder verwoorden. Dit is wat wij als fysio therapeuten ook bij onze cliënten doen. Wij zijn zelf verantwoordelijk dat wij over de juiste vakkennis beschikken, hier mag een cliënt van uitgaan. Vervolgens is het onze taak om onze cliënten helder het einddoel voor te houden en de te nemen stappen om daar te komen.”
“In het perspectief van een cliënt zijn randvoorwaarden als goede parkeergelegenheid, koffie bij ontvangst, een luisterend oor, het inzicht geven in de oplossing vooral de indicatoren waar ze kwaliteit op meten. Hier besteden wij dan ook veel aandacht aan. Waarbij de kwalitatieve zorg voor de cliënt en onze communicaite uiteraard altijd voorop staan”
Kwaliteit meetbaar maken
“Ik ben het niet altijd eens hoe er nu binnen de fysiotherapie wordt omgegaan met het meetbaar en inzichtelijk maken van kwaliteit. Wij hebben bijvoorbeeld wel een aantal jaren meegedaan aan de HKZ audits. Daar zijn wij inmiddels mee gestopt, zonde van het geld. Wij zijn inmiddels zelf prima in staat om zelf de processen te waarborgen.”
“Ik vind dat de praktijken die bewezen veel tijd, energie en geld stoppen in een goed kwaliteitsbeleid ook onderscheidend geprofileerd mogen worden ten opzichte van praktijken die dat naar mijn inziens minder doen. Echter omdat er nu op zoveel verschillende manieren naar kwaliteit gekeken wordt, is dit binnen onze beroepsgroep nu een eindeloze discussie aan het worden.”
“Kwaliteit wordt steeds meer een verdienmodel en dwaalt daarmee verder af van waar het echt om draait: de beste zorg leveren aan een cliënt!”
“Waar ik mij bijvoorbeeld heel boos om kan maken is de eis binnen zorgverzekeraars dat je aangesloten moet zijn bij gesloten netwerken als het Parkinsonnet. Wat zegt dit over kwaliteit? Bij de toelating van dit netwerk wordt naar mijn inziens alleen naar de dekkingsgraad gekeken. Wij hebben in de regio denk ik de meest Parkinson patiënten onder behandeling, alle juiste opleidingen in huis en het juiste medische netwerk. Toch komen wij niet in aanmerking. Enkel om het feit dat er in een straal van 5 kilometer rondom onze praktijken al anderere praktijken zijn aangesloten. Dit zou toch niet mogen?”
“Ik zou graag een BOVAG keurmerk zien binnen de fysiotherapie!”
BOVAG keurmerk in de fysiotherapie
“Ik vind het zo knap hoe het in de auto business werkt. Het BOVAG keurmerk kent iedereen en heeft voor alle belanghebbenden een magnetisch effect. Als klant wil je bij een BOVAG garage geholpen worden, want dan weet je dat je bij een betrouwbare, kwalitatief goede garage uitkomt. Als garage wil je maar al te graag het BOVAG keurmerk op je deur hebben staan, want daarmee onderscheid je je. Hoe gaan wij als fysio branche een BOVAG keurmerk bereiken? Dit zou ik graag willen bewerkstelligen met elkaar.”
Definitie innovatie binnen de fysiotherapie
“Innovatie kan op heel veel aspecten plaatsvinden. Je kunt technisch innoveren, maar bijvoorbeeld ook organisatorisch of sociaal innoveren. Ook het optimaliseren van processen en het nadenken over gezondheidsvraagstukken vallen voor mij onder innovatie. Hoe kan de gezondheidszorg effectiever, efficiënter en beter ingericht worden vanuit het perspectief van de cliënt? Daar draait innovatie om, dat je zoekt naar oplossingen om iemand echt te kunnen helpen. Als dit niet binnen de bestaande wegen past, dat je dan op zoek gaat naar out-of-the-box oplossingen.”
Innovatie binnen Dynamico
“Bij ons in de praktijk, is innovatie verweven binnen onze organisatieprocessen. De basis van het succes van onze praktijk is ons team. Daar hebben wij gewoon heel veel geluk mee. Robin en ik mogen werken met allemaal hele gemotiveerde, intelligente mensen die allemaal een enorme drive hebben om het morgen nog beter te willen doen dan vandaag!”
“Dit jaar bestaan wij 10 jaar. Dan ga je natuurlijk even terugdenken hoe het allemaal begon. Hoe mijn compagnon Robin en ik samen Ikea tafels in elkaar aan het schroeven waren en hoe de meeste beslissingen jarenlang puur op gevoel werden genomen. Daar ligt ook meteen de kracht van het succes. Je moet er met heel je gevoel in zitten en volledig voor gaan. Als fysiotherapeuten zijn wij hele praktische mensen. Zo zijn wij dus ook begonnen, gewoon doen!”
“Op dat moment reisde ik nog veel, omdat ik toen nog fysiotherapeut was bij het Vacansoleil Pro Cycling Team. Die topsportmentaliteit heb ik meegenomen in de bedrijfsvoering. Ergens volledig voor gaan, in vastbijten en doorzetten. Zonder er een bewust beleid op te voeren trokken wij ook therapeuten aan met dezelfde mentaliteit. Nu werken wij eigenlijk veel planmatiger en bewuster dan toen.
Team basis van vooruitgang
“Tijdens corona zijn wij er weer even extra op gewezen wat een topteam ik om mij heen heb. Robin en ik hadden eindelijk de tijd om goed met iedereen te zitten en te sparren. Dan is het heel mooi om te zien hoe positief en vol energie iedereen er in staat. Dit doet iets met je als mens en ondernemer! Iedereen binnen het team staat open om elkaar te helpen elkaar naar een hoger plan te tillen, voor feedback en om met collega’s mee te kijken en mee te laten kijken. Dit is de basis die leidt tot innovatie!”
“Als praktijkeigenaren faciliteren wij deze manier van werken door een open deur policy. Iedereen kan zo bij mij binnen lopen en sparren. Wij geloven ook in transparante bedrijfsvoering en personeelsbeleid. Wij zijn transparant over de contracten en wat iedereen verdient. Wij hebben staffels ingebouwd in ons personeelshandboek en onze therapeuten zijn ingedeeld in een junior, medior of senior schaal. De senior coacht de junior en leert op zijn of haar beurt ook weer veel van de junior.”
Oprichting Dynamico Academy
“Hier is bijvoorbeeld het idee van de Dynamico Academy door ontstaan. Er is zoveel kennis en kunde in onze organisatie, waarom zouden wij dat niet met elkaar delen? Inmiddels hebben wij 7 volledige vakinhoudelijke lesprogramma’s ontwikkeld die door onze mensen te volgen zijn. Het doel is om de cursussen en opleidingen volgend jaar ook beschikbaar te maken voor externe therapeuten. We mogen geen concurrenten zijn. Laten we alsjeblieft met elkaar samenwerken om de cliënt centraal te stellen. Wij hebben het vak toch gekozen om cliënten te helpen?”
“Primaire insteek van zorg is om de cliënt centraal te stellen. Dit mag nooit losgelaten worden, ongeacht het economisch belang.”
Bottom-up personeelsbeleid
“Wij geloven in een bottom-up beleid in plaats van een top-down beleid. We werken met allemaal slimme en gemotiveerde mensen, zij moeten ook de ruimte krijgen om te ontwikkelen. Binnen de organisatie hebben wij een ‘kernteam’ opgericht. Iedereen die binnen dit kernteam valt neemt een stuk organisatie voor zijn rekening, zoals: personeelsmanagement, profilering en communicatie, social media beleid, innovatie, vakinhoudelijke trainingen en kwaliteitsbeleid”.
Ogen en oren openhouden
“Eén collega binnen het kernteam is dan ook helemaal verantwoordelijk voor het stuk ontwikkeling en innovatie. Zij gaat ook de Master Zorg en Welzijn volgen in Utrecht. Dit is voor ons ook weer compleet nieuw. Het is belangrijk om je ogen en oren open te houden. Wat gebeurt er in de markt? Waar liggen kansen? Met elkaar moeten wij dan besluiten of het past binnen onze praktijk? Of wij er wel of niet in meegaan, dit is afhankelijk van verschillende factoren. Zo zijn wij nu een eigen programma ontwikkeld voor chronische pijn. Wij zien heel veel chronische pijnpatiënten en zijn ervan overtuigd dat deze manier van werken veel van deze doelgroep kan betekenen.”
“Daarnaast zijn wij in de praktijk aan het testen met een VR-bril, maken wij mede door corona nu actief gebruik van beeldbellen, bieden wij online trainingen aan en werken wij met online huiswerkoefeningen via Physitrack. Wat vooral belangrijk is, is dat ik niet wil innoveren om het innoveren. Het moet echt bij ons passen!”
“Geven en nemen is de basis van een netwerk.”
Gezondheid en welzijn binnen de gemeente
“Iets waar ik zelf heel blij van wordt is dat wij een steeds belangrijkere rol gaan vervullen in de regio. Wij hebben intensief contact met andere medici in de gemeente Rucphen en de gemeente Moerdijk, maar ook met de gemeente zelf, bedrijven en sportscholen. Onze praktijken zijn gevestigd in een regio waar gemiddeld genomen weinig aan beweging wordt gedaan. Dit is een maatschappelijk probleem. Samen met Martien de Bruin, wethouder Wonen, werken en sport in de gemeente Rucphen,heb ik een plan gemaakt hoe wij mensen in alle leeftijdscategorieen aan het bewegen kunnen krijgen en bewust kunnen laten worden van een gezonde leefstijl. Je moet hierbij echt krachten bundelen op alle facetten, niet alleen binnen de zorg. Voeding speelt bijvoorbeeld ook een belangrijke rol in een gezonde leefstijl, dus werken wij samen met de plaatselijke horeca en de scholen. Ook speelgelegenheden voor kinderen spelen een rol in gezond beweeggedrag, hier komt de gemeente weer bij kijken. Zo zijn ook sportscholen en sportverenigingen meegenomen. Het ultieme doel is om mensen in onze gemeente naar een hoger niveau te brengen op het gebied van vitaliteit en gezondheid.”
Samenwerking binnen de zorg
“Ook binnen de zorg zou veel meer samengewerkt moeten worden. Ik ben een groot voorstander van 1,5 lijnszorg. Wij zijn nu ook stappen aan het maken om hiermee te starten. We moeten af van de eilandjes in de zorg! Een cliënt moet geen nummer zijn. Wij als zorgverleners zijn met elkaar verantwoordelijk dat onze cliënten de best mogelijke zorg krijgen. Als je iets zelf niet kunt, dan moet je doorverwijzen naar je zorgcollega die dat wel kan of dit nu intern of extern is. Dat is onze morele plicht als zorgverlener!”
Belangrijke lessons learned
“Wat voor mij de belangrijkste lessen in de afgelopen 10 jaar zijn geweest is weloverwogen keuzes maken, niet overal enthousiast in meegaan. Je kunt je energie en tijd maar 1 keer besteden. Daarnaast dicht bij jezelf blijven. Je kunt een beetje meebewegen, maar het moet wel goed voelen. Ik heb heel veel gehad aan mijn netwerk. Al vanaf mijn studententijd en ook aan het begin van mijn carrière heb ik geïnvesteerd in mijn netwerk. Dit kan zowel vakinhoudelijk zijn, als op ondernemersniveau. Kijk ook eens bij andere branches, hoe zij het aanpakken. Mijn man heeft een eigen accountantskantoor. Wij hebben een hele goede sparringpartner aan elkaar. Door samen te sparren, kun je gigantisch veel leren. Dat geldt ook voor het sparren binnen je team.”